Markovy RECeNZE 2022

| 2022 | 2023 | 2024 |

2022

ČSFD
premiéra: 24. 11. 2022

70%

Vánoční příběh (2022)

Co jiného v čase vánočním, než pohodový český film Vánoční příběh. Vůbec jsem nevěděl, co od filmu očekávat a byl to takový výstřel do tmy, který se ale vcelku vyplatil. Je to takový ten klasický, pohodový film o příběhu pár lidí, jejichž životy se v čase vánočním hezky propletou, aby se na konec všichni tak nějak sešli, odpustili si staré křivdy, našli k sobě cestu přes nějaké ty počáteční sváry apod. Je to hezky odvyprávěno, herecky slušně zahráno, dobře obsazeno a ani o vtipné chvilky není nouze. Zkrátka hezký a pohodový film. Netřeba pořád koukat na ten hálywúd a mega-rozpočtové hity. Sem tam se oplatí zhlédnout i něco obyčejnějšího, kde vyniknou a dostanou prostor samotní herci. Já byl spokojen a dávám 70%, protože jsem se pobavil. Nicméně je pravda, že už mám nějaký věk a chápu, že pro mladší publikum nebude asi snímek až tak zajímavý. Tam asi táhnou jiné filmy 🙂

Autor: Marek | Vytvořeno: 3. 1. 2023

ČSFD
premiéra: 25. 11. 2022

50%

Strážci Galaxie: Sváteční speciál (2022)

Obvykle speciály nijak nehodnotím a vesměs na ně ani nekoukám, ale tady udělám výjimku. Ze zvědavosti jsem na vánoční speciál Strážců kouknul a je to pěkná oddychovka. Nic závratného, ale zároveň ani úplný propadák. Jen je to zase ten Marvelí humor, který mě poslední dobou trochu leze na nervy. Ne, že by byl jiný, než kdysi – jede to pořád na stejné vlně, ale možná právě proto už mě to místy až irituje a bohužel i zde, když nad tím přemýšlím zpětně, jsem se od srdce zasmál jednou, možná dvakrát… víceméně stejné číslo jsem napočítal i u posledního Thora. Prostě ty scény, které mají být humorné a já vím, že jsou myšleny humorně, už na mě po těch letech nezabírají a často mají bohužel opačný efekt. Jinými slovy pro milovníky Strážců to bude asi fajn a užijou si to. Pro ostatní to bude taková jednohubka, krátící čekání na plnohodnotný film, který by měl dorazit příští rok. Dozvíme se i nějaké ty novinky ohledně Petera, Mantis a třeba Groot taky prošel hezkou změnou. Pro nadcházející film to asi žádný zásadní vliv mít nebude, takže kdo speciál neuvidí, nic moc se nestane. Ode mě si speciál odnáší hodnocení 50% a snad si třetí pokračování Strážců zaslouží hodnocení vyšší. No, nechme se překvapit 🙂

Autor: Marek | Vytvořeno: 8. 12. 2022

ČSFD
premiéra: 18. 8. 2022

40%

Nene (2022)

Tentokrát jsem šlápl trochu vedle, i když varování v podobě nízkého hodnocení na portálu ČSFD tomu velmi napovídalo. Přesto jsem do filmu Nope aka „Nene“ šel a taky i proto, že se jedná o film určený do kin a trailer nevypadal zle. Bohužel v tomto případě hodnocení na ČSFD nelhalo a film je opravdu velmi slabý. Délka kolem dvou hodin je naprosto zbytečná a vše podstatné by šlo shrnout do osmdesáti minut. Zpočátku film vypadá na solidní sci-fi mystery kousek. Úvodní scéna se šimpanzem od krve vypadá děsivě a člověk se těší, co bude dál. Bohužel však u toho těšení to rychle skončí. Film má ambice tvářit se mysteriózně, ale to mu vydrží pár minut. Pak se z toho stane neskutečná slátanina, kdy věci nedávají smysl, některé dějové linky vůbec nechápu, jaký mají pro film význam a defakto na konci filmu si říkáte, co vlastně bylo smyslem? Film je asi o třech lidech, kteří se všichni tváří tak nějak nijak. Je vám úplně jedno, jestli zemřou nebo ne a v podstatě vám je i jedno, jak to dopadne. A závěr je skutečně legrační. Nechci prozrazovat více, kdyby měl náhodou někdo dost odvahy se na to podívat, tak aby měl alespoň nějaké to legrační překvapení. Ale znovu varuji – je to fakt bída 👎 40% za nápad, originální vzhled UFO a prvních asi 30 minut, kdy to vypadá zajímavě.

Autor: Marek | Vytvořeno: 5. 12. 2022

ČSFD
premiéra: 10. 11. 2022

75%

Black Panther: Wakanda nechť žije (2022)

Tak i poslední počin Marvelu jsem před pár dny absolvoval, ač jsem byl váhavý a po špatné zkušenosti s Thorem i trochu opatrnější. Naštěstí to tentokráte dopadlo poměrně dobře, tedy na poměry posledních Marvel filmů. Wakanda Forever je v základu celkem dobrý film, který má konečně nějaký rozumný příběh, věci se tam berou poměrně vážně a nehýří se vtipem za každou cenu. Přesto je však potřeba pár věcí filmu odpustit. Scénáristům už trochu dochází dech, a tak vymyslet dnes nějakého originálního záporáka a příběh začíná být problém a většinou se najednou někde někdo zjeví, objeví se zápletka, kterou jsme viděli x-krát a tak nějak dopředu tušíme, jak to celé dopadne a jen na to celý film čekáme. Nějaké velké překvapení se zde nekoná, vše podstatné bylo řečeno v trailerech. Příběh je tedy dost plochý a v tomto duchu může vzniknout takových dílů Wakandy kolik si jen producenti budou přát. Vyzdvihnout za sebe můžu kostýmy, vizuál, hudbu a poměrně slušné tempo, které i přes solidní délku filmu odsýpá relativně rychle. Akční momenty se střídají s klidnějšími a všechno tak dobře dohromady pracuje. Sám jsem zvědavý na další roli Black Panthera v Marvel univerzu, protože osobně se prostě úplně neumím ztotožnit s jeho novou podobou, resp. s tím, kdo na sebe kostým Panthera obléká. Působí to za mě trochu legračně, ale uvidíme.
Suma sumárum z mého pohledu nemohu jít s hodnocením výše, než 75%, protože jinak by to bylo nefér vůči kvalitnějším počinům Marvelu z let předešlých.

Autor: Marek | Vytvořeno: 2. 12. 2022

ČSFD
premiéra: 29. 9. 2022

75%

Spolu (2022)

Pomalu se mi to začíná vytrácet, tak to musím hodit na digitální papír 🙂 Už to bude něco přes týden, kdy jsem zavítal na český film Spolu a na rovinu, je to film, který se špatně hodnotí. Je to drama o trojúhelníku matka, syn, dcera, kdy syn trpí mentální zaostalostí s prvky autismu, přestože je mu kolem třiceti. Proč to tak je a co, to způsobilo není asi úplně důležité, i když se to ve filmu nakonec dozvíme, ale mnohem důležitější je příběh, který tomu předchází. Film jako takový není vesměs ničím zajímavý. Je to životní příběh jedné rodiny s jedním dítětem normálním a jedním postiženým. Je to příběh o matce, která svůj život zasvětila každodenní péči o svého „nemocného“ syna. Toto jsme již viděli ve spoustě dokumentech, četli o tom různé články apod. A tak jediné, co lze na tomto filmu opravdu hodnotit jsou výkony herců a režie. A zde musím říci, že se to povedlo. Je zahráno věrohodně, Štěpán Kozub se na roli musel značně připravit a je to znát. Taktéž mě čas od času udivily dlouhé záběry dialogů bez střihu kamery, kdy to museli herci táhnout na první dobrou – bez přeřeků, s emocemi atd. A právě díky výkonu herců film celkem odsýpá a nevadí zde ani dvouhodinová stopáž. Bylo to hezké vybočení z těch zajetých kolejí akčních / sci-fi / fantasy filmů, které plní kina asi více, i když jsem byl překvapen, že sál kina byl z velké části i zde zaplněn a sem tam i dětmi ve školním věku, pro které asi film úplně není a zřejmě čekali komedii, když viděli na plakátu Š. Kozuba. Ale ne, je to opravdu plnohodnotné drama a smích občas přijde, ale je ho opravdu velmi pomálu, což je samozřejmě u dramatu v pořádku. Za sebe hodnotím solidními 75%.

Autor: Marek | Vytvořeno: 22. 11. 2022

ČSFD
premiéra: 12. 8. 2022

50%

Fall (2022)

Tentokráte z trochu jiného soudku, a to řekněme Survivor, akorát ne v podobě utíkání před šíleným vrahem, ale o přežití, kdy ústřední dvojice uvízne v pasti. Ani vlastně nevím, proč jsem si to pustil, ale stalo se a teď už vím, že to bylo zbytečné. Jedná se o typ filmu, který byl viděn již mnohokrát a jde vždy jen o to, do jakého prostředí jej zasadit. V tomto případě si scénárista vybral 600 metrů vysokou, starou vysílací věž. Film je relativně přímočarý a obsahuje všechny ty cliché, které známe z podobných filmů. Něco se utrhne přesně ve chvíli, kdy se to utrhnout má. Něco spadne přesně tam, kde má. První pokus o záchranu selže, druhý taky a tak dále až do závěrečného konce. Bohužel nemohu takovému filmu odpustit věci jako, že zkušeného lezce rozhodí ptačí hnízdo, že se někdo pustí do vyšplhání po staré 600m vysoké věži bez přípravy, bez fyzické zdatnosti, protože se rok utápěl v chlastu a už vůbec nepochopím, že o tom nikomu neřekne… A tedy v případě problému nikdo neví, kde jsem… Pak tu máme iPhone s výdrží baterie 3 dny, ultra-fast charging drona a kontrolní světlo ve věži je klasická 100W žárovka, která má životnost tak půl roku a pořád by ji někdo musel měnit… Zkrátka je tu spousta věcí, které praští do očí a člověk začne přemýšlet a říkat si právě ty otázky „Co to sakra je? To jako vážně?“ a to je pro film špatně. Ode mne si Fall vysloužil zlatý střed v podobě 50%, a i to jen s odřenýma ušima. Chválím nápad a technické provedení, kdy máte pocit, že skutečně holky vězí 600m nad zemí. A ano, 10% dávám za push-up jedné slečny 🙂 Alespoň bylo chvíli na co koukat, když to ostatní mě moc nebralo.

Autor: Marek | Vytvořeno: 11. 11. 2022

ČSFD
premiéra: 8. 9. 2022

70%

Jan Žižka (2022)

Přidávám další zářez do sbírky v podobě nejdražšího filmu české kinematografie, tedy Medieval aka Jan Žižka. Ani nevím, kde začít a jak film hodnotit. Není špatný, ale ani dobrý. Je to takový ten klasický průměr a bohužel to ho sráží na kolena, protože vlastně ničím nezaujme. České diváky samozřejmě ano, protože se jedná o naši domovinu, ale české publikum náklady na film nezaplatí. No a pro zbytek světa je to zase další historický film o jednom z mnoha hrdinů kdesi v “Bohemii”. Pro zahraničního diváka defakto nic neříkající. To samozřejmě není špatně, ale asi to nepřiláká do kin davy. Co se samotného filmu týče, tak mu defakto není moc, co vytknout. Tempo relativně svižné, i když pár hluchých míst se zde najde. Drobnou výtku bych měl k občas nepřehledné kameře a prudkým střihům, kdy se nelze pořádně zorientovat, kdo je kdo a co se kde děje. Co taky jistě odradí část publika je i syrová brutalita patnáctého století, se kterou se tady nešetří a jelikož v dnešní době jsme tomu již odvykli, protože filmy se točí bez krve a s PG-13, tak v Žižkovi se mi sem tam dělalo trochu nevolno. Chápu, že to takhle bylo, chápu, že lidé toho byli a jsou schopni, ale úplně vidět to asi nemusím. Každopádně klobouk dolů za odvahu Jákla to takhle naservírovat. Velmi mě potěšilo i pár českých herců v roli rolníků a členů odboje, či jak to nazvat. Obzvláště u mě stoupnul Jan Budař, jehož angličtina byla perfektní a věřím, že ho v zahraničním filmu nevidíme naposled. Dosud si filmaři vybírali vždy Karla Rodena, právě kvůli jeho angličtině, ale Budař jej strčil do kapsy. Podtrženo sečteno, ode mě si film odnáší příjemných 70 %. Na víc to bohužel není, jelikož by to nebylo fér vůči lepším historickým filmům či velkofilmům.

Autor: Marek | Vytvořeno: 27. 10. 2022

ČSFD
premiéra: 20. 10. 2022

85%

Black Adam (2022)

Tak je to tady. Po letech čekání a naděje upínající se k Rockovi v roli superhrdiny konečně tato fáze dospěla k realizaci a do kin dorazil Black Adam. A hned na úvod řeknu, že tentokrát se to DC povedlo na výbornou a je trochu škoda, že na ČSFD sbírá film průměrných 66%, tedy ony tři hvězdy z pěti. Osobně jsem se u filmu bavil a opravdu si jej po dlouhé době užil a nemusel jsem přemýšlet nad nesmysly typu „jak a proč“. Black Adam, resp. Teth Adam je skvělý hrdina, či spíše anti hrdina. Každý si v něm najde to svoje a je to přesně to osvěžení, které mi dlouho chybělo. Člověk nikdy přesně neví, co od něj čekat a čím překvapí. The Rock se své role zhostil skvěle a ani na chvíli jsem nepochyboval, že by to snad byla špatná volba, ba naopak. Sedlo mu to skvěle, odehrál to skvěle a naprosto uvěřitelně. Humorem se šetřilo a byl použit na těch pravých místech, což opět chválím, na rozdíl od Marvelu, kde se v poslední době humoruje pořád, až je to trapné a přeplácané. Co se týče akce, je jí zde víc, než dost a kvalitou se nemusí za nic stydět. Někdo kritizuje zpomalovačky, já je naopak chválím a vítám. Za mne jsou zvoleny dobře a není jich zase tolik, aby to bylo až příliš rušivé. CGI je velmi povedené a nemám s kvalitou vůbec problém. Celková stopáž filmu také na výbornou a uteče to hodně rychle. Neexistují tu hluchá místa, kde by se zbytečně tlachalo. Zrod „hrdiny“ je také podán za mne velmi kvalitně a ne vše je tak, jak se na první pohled zdá. Tedy i o nějaké ty zvraty a překvapení je zde postaráno. Trailery záměrně vykreslily některé věci trochu jinak, ale na to už jsme si tak nějak zvykli. Na závěr bych jen dodal, že v žádném případě nechci srovnávat s Marvelem a neměl by to dělat nikdo. Je to prostě DC, které má své hrdiny a svůj vesmír. Pokud někdo kritizuje podobnost hlavních postav s jejich podobami v Marvelu, je to za mě nesmysl a určitě nemá cenu kvůli tomu to hanit v hodnocení. Já odcházel z kina velmi spokojený a celkový skvělý dojem z filmu podtrhla naprosto nečekaná a skvělá potitulkovka, jež navnadila na potenciální pokračování, které bych velmi rád viděl. A jistě nejen já 🙂 Podtrženo, sečteno, uděluji hodnocení 85% a nemohu jinak, než doporučit zhlédnutí.
P.S. zvažoval jsem 80%, ale ta potitulkovka je fakt pecka. Víc neřeknu 😊

Autor: Marek | Vytvořeno: 24. 10. 2022

ČSFD
premiéra: 23. 6. 2022

90%

Elvis (2022)

Už je to nějaký ten pátek, co jsem viděl Elvise, ale i přesto si film celkem pamatuji, což znamená dvě věci. Zaprvé, na tom ještě nejsem tak špatně 😁 a zadruhé, to byl film opravdu dobrý. Na rovinu říkám, že jsem toho o skutečném Elvisovi moc nevěděl a nejsem ani vyložený fanoušek jeho hudby, ale přesto jsem do filmu šel a jsem za to rád. Bavil jsem se téměř celou dobu. Elvisova vystoupení byla úžasná. Hudba, zpěv, kostýmy, zvuk, kamera… to všechno spolu hrálo. Cesta Elvise od chudého chlapce z černošské čtvrti až po star světového formátu je odvyprávěna velmi dobře a nenudí. A samotný Elvis v podání Austina Butlera je fenomenální. Dal do toho opravdu všechno a byl to skvělý výkon. Mé hodnocení v tomto případě jde vysoko k úctyhodným 90%. Kdyby to bylo trochu kratší, asi bych skončil u stovky, ale našlo se pár míst, kde se přešlapuje trochu na místě. Tak či onak, v rámci žánru za sebe řadím tento snímek opravdu vysoko a s čistým svědomím mohu vřele doporučit.

Autor: Marek | Vytvořeno: 12. 9. 2022

ČSFD
premiéra: 4. 8. 2022

75%

Bullet Train (2022)

Zhlédnul jsem celkem očekávaný Bullet Train, jelikož film podobného ražení tady už nějaký ten pátek chyběl. A výsledek překvapivě dobrý. Neumím se rozhodnout, jestli dát 8/10 nebo 7/10 a tak řeknu přesně mezi, a to 75% 🙂. Je tam akce, je tam vtip, jsou tam klasické klišé těchto filmů. No prostě taková ta klasika. Jako bonus je tam dnes už raritní krev, brutalita 😁 a trochu té sprostoty. Osobně bych tomu dal rating 17+, ale je potřeba plnit kina 👍. Tedy na otázku, zda film mohu doporučit, tak za mě ano. A pokud se někomu líbí všechny díly Johna Wicka, tak dvojnásobně ano 🙂 (není ale můj případ).

Autor: Marek | Vytvořeno: 31. 8. 2022

ČSFD
premiéra: 26. 8. 2022

40%

Samaritán (2022)

Tak další zářez do sbírky v podobě Samaritana za mnou. No… přesně něco takového jsem čekal a bohužel se to naplnilo 😅. Úctyhodné 2 hvězdy z pěti. Jedna za odvahu Sylvestera, se do něčeho takového ještě pustit a jednu za celkem akční, ač vesměs digitální finále. A ano, střihač a dablér se při natáčení nenudili 🙂. Sly bohužel až na světlé výjimky ani nijak nehláškuje (krom jedné povedené), takže není opravdu na co koukat. Příběh nic, herecké výkony nic, režie a scénář se někde vytratili. Alespoň pár hezkých záběrů na aktuální homeless USA je fajn a taky jsme se zde celkem vyhnuli LGBT módě 🤣. Podtrženo, sečteno, je-li vám čas vzácný, obcházejte tento kousek velkým obloukem. Stačí, že jsem ho promarnil už já 🤦‍♂️.

Autor: Marek | Vytvořeno: 30. 8. 2022

| 2022 | 2023 | 2024 |